Šajā projektā, kas notiks 24. un 25. aprīlī Karalienes Elizabetes zālē Londonas mākslas centrā Southbank, Marina Abramoviča ir uzņēmusies režisores funkciju. Darba Vexations izpildījums vienmēr ir pianista izturības pārbaudījums – gaidāmajā notikumā publika varēs piedzīvot šo performanci pilnā garumā vai daļēji (pieejamas vienas stundas biļetes).
Publiski šo kompozīciju Igors Levits izpildīs pirmo reizi, taču viņa talanta cienītāji atceras, ka 2020. gada maijā pianists spēlēja Vexations īpašā tiešsaistes koncertā, lai pievērstu uzmanību izaicinājumiem, ar kuriem mākslinieki saskārās pirmā Covid-19 pandēmijas izraisītā lokdauna laikā.
Vexations ir viens no klasiskā repertuāra vienkāršākajiem, taču arī sarežģītākajiem un prasīgākajiem skaņdarbiem: īsā vienas lappuses partitūrā ir norādījums to atkārtot 840 reižu, kas nozīmē sešpadsmit līdz divdesmit stundu nepārtrauktas spēlēšanas. Šis darbs ir iedvesmojis daudzus XX gadsimta otrās puses mūziķus, viņu vidū bija arī Džons Keidžs, kurš no jauna atklāja šo partitūru 60. gados. Igors Levits sarunā ar laikrakstu The Guardian uzsver: "Divdesmit stundu ilgais Vexations izpildījums man nešķiet ne apgrūtinājums, ne spīdzināšana, drīzāk tā ir atkāpšanās klusumā un pazemībā." Pats Eriks Satī partitūrā ir norādījis: "Lai 840 reižu varētu nospēlēt šo motīvu, būtu labi jau iepriekš tam sagatavoties dziļā klusumā un nopietnā nekustīgumā."
Šīs prasības atbilst Marinas Abramovičas darbības metodei – savā daiļradē viņa ir pievērsusies ilgstošām performancēm, kas izaicina cilvēka fizisko un garīgo spēku. Marina Abramoviča ir izplūdinājusi robežas starp novērotāju un novērojamo – viņas darbi nav iedomājami bez publikas klātbūtnes un enerģijas apmaiņas starp mākslinieci un skatītājiem. Šis būs jau otrais Marinas Abramovičas un Igora Levita sadarbības auglis, pirmo reizi viņi strādāja kopā 2015. gadā Ņujorkā – mākslas centrā Park Avenue Armory pianists izpildīja Johana Sebastiāna Baha Goldberga variācijas, un klausītājiem trīsdesmit minūtes pirms koncerta sākuma bija jāpavada absolūtā mierā un klusumā, lai noskaņotos mūzikas piedzīvojumam.
Māksliniece Marina Abramoviča. Foto – Oskars Meiers
Pēdējos gados Marina Abramoviča veiksmīgi paplašina savu auditoriju – viņas performances iziet ārpus muzejiem un galerijām. Pērn viņa kāpa uz Glastonberijas festivāla lielās skatuves Lielbritānijā un savā līdzdalības mākslas akcijā Septiņas minūtes kolektīvā klusuma iesaistīja 200 000 cilvēku, kuri bija pulcējušies, lai klausītos rokmūziku.
Informācija un biļetes: southbankcentre.co.uk