Pēdējos gados novērots stabils pieaugums bezalkoholisko dzērienu, tostarp vīnu un dzirkstošo vīnu, patēriņā, īpaši svētku laikā. Piemēram, saskaņā ar IWSR Drinks Market Analysis datiem, bezalkoholisko un zema alkohola satura dzērienu tirgus 2021. gadā pieaudzis par 6%, un šī tendence pēdējos gados turpinās.
Bezalkoholisko dzērienu tirgus pasaulē pieaug straujāk nekā tradicionālo alkoholisko dzērienu tirgus. To patērē jaunā paaudze – cilvēki vecumā no 25 līdz 45 gadiem, īpaši Eiropā, ASV un Āzijā.
Kvalitāti ar gadiem uzlabo
Kāpēc šāds vīns kļūst populārāks?
Pirmkārt, mainās patērētāju uzvedība. Arvien vairāk cilvēku izvēlas veselīgāku dzīvesveidu, samazinot vai pilnībā atsakoties no alkohola patēriņa.
Otrkārt, šie dzērieni bieži tiek izmantoti sociālos pasākumos vai svinībās kā alternatīva tradicionālajiem alkoholiskajiem dzērieniem.
Treškārt, un tas ir ļoti svarīgs iemesls – mūsdienu tehnoloģijas ir ievērojami uzlabojušas bezalkoholisko vīnu kvalitāti. Tie tiek ražoti ar tradicionālām vīna metodēm, no dzēriena beigās atdalot alkoholu, taču saglabājot vīna aromātu un garšas sarežģītību. Vēl pirms 10–15 gadiem ražotāji to nespēja izdarīt, tāpēc bezalkoholiskie vīni garšoja slikti. Kā tolaik teica viena no Latvijas atzītākajām vīnzinēm – Vīnziņu asociācijas dibinātāja Valentīna Grandāne: "Ja man jāizvēlas, tad es labāk dzeru vīnogu sulu, nevis bezalkoholisko vīnu." Taču laiki ir mainījušies.
Zaudē grādus, saglabā garšu
Bezalkoholisko vīnu pirmsākumi meklējami ASV Sausā likuma aizlieguma laikā (1920–1933), kad alkoholisko dzērienu pārdošana bija aizliegta. Šajā laikā radās alternatīvi dzērieni, kas simulēja vīnu un citus alkoholu saturošos dzērienus. Tomēr šie agrīnie produkti nebija īpaši kvalitatīvi, un to popularitāte bija ierobežota.
XX gadsimta vidu var uzskatīt par eksperimentēšanas laiku. Atsevišķi vīndari sāka eksperimentēt ar tehnoloģijām, lai no vīna atdalītu alkoholu, saglabājot garšu.
1970.–1980. gados parādījās pirmās modernās tehnoloģijas. Bezalkoholisko vīnu ražošanā tika ieviesta vakuuma destilācija un reversā osmoze, kas ļāva noņemt alkoholu, saglabājot vīna aromātus un garšu. Parādījās zīmoli, kas piedāvāja kvalitatīvākus bezalkoholiskos vīnus, piemēram, Carl Jung Vācijā. Šī valsts ir pioniere bezalkoholisko vīnu ražošanā.
1990.–2000. gados bezalkoholiskie vīni sāka iegūt popularitāti. Eiropā un ASV to klāsts paplašinājās.
Kopš 2010. gada bezalkoholisko vīnu tirgus piedzīvo strauju izaugsmi ar uzlabotām ražošanas metodēm, pieaug arī patērētāju interese par veselīgu dzīvesveidu. Daudzi tradicionālie vīna ražotāji, piemēram, Torres un Ariel, kā arī jauni uzņēmumi, izstrādā augstas kvalitātes bezalkoholiskos baltvīnus, sarkanvīnus, rose un dzirkstošos vīnus.
Pazīstamākie zīmoli
Spāņu Torres Natureo ir viens no pazīstamākajiem zīmoliem bezalkoholiskajā vīna kategorijā. Piedāvā plašu izvēli, tostarp sarkano, balto un rozā vīnu. Tam ir līdzsvarota garša, saglabājot vīnogu dabisko aromātu.
ASV Ariel Vineyards ir pionieri bezalkoholisko vīnu jomā. Ariel ražo gan sarkanvīnus, piemēram, Cabernet Sauvignon un Merlot, gan baltvīnus. Tiem ir izteikti augļu aromāti un maiga pēcgarša.
Vācu zīmols Leitz Eins Zwei Zero ir īpaši populārs Eiropā. Piedāvā dzirkstošos, baltos un sarkanos vīnus dažādām gaumēm. Elegants un atsvaidzinošs, lieliski piemērots gan ikdienai, gan svinībām.
Jaunzēlandes Giesen pazīstams ar saviem Sauvignon Blanc un citiem baltvīniem, kuriem noņemts alkohols, saglabājot pilnvērtīgu garšu. Vīns ir viegls, augļains un lieliski sabalansēts.
Lielbritānijas Noughty by Thomson&Scott ir viens no populārākajiem dzirkstošo bezalkoholisko vīnu zīmoliem. Specializējas organiskā un vegāniem draudzīgā ražošanā. Sauss dzirkstošais ar tradicionālajam šampanietim līdzīgu garšu.
Vācu Carl Jung ir viens no vecākajiem bezalkoholisko vīnu ražotājiem. Piedāvā plašu klāstu – no baltajiem līdz sarkanajiem un rozā. Klasisks stils ar izteiktiem augļu aromātiem.