SPRK veicis balss sakaru pakalpojuma kvalitātes mērījumu rezultātus SIA "Tet" fiksētajā tīklā, kā arī mobilo operatoru SIA "Bite Latvija", SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT) un SIA "Tele2" tīklos.
Mērījumu rezultāti atbilst operatoru deklarētajām kvalitātes vērtībām, nodrošinot galalietotājiem teicamas vai labas kvalitātes balss sakaru pakalpojuma pieejamību, secinājusi SPRK.
SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš atzīmē, ka mobilā tīkla operatori Latvijā turpina nodrošināt teicamas kvalitātes balss sakaru pakalpojumu, izmantojot "VoLTE" tehnoloģiju, kas galalietotājam, kurš lieto ar "VoLTE" saderīgu iekārtu, sniedz augstas kvalitātes savstarpējās saziņas iespēju, skaidru dzirdamību un sarunas uztveramību.
SPRK veiktie balss sakaru pakalpojuma kvalitātes mērījumu rezultāti liecina, ka visu uzraudzībā ietverto operatoru tīklos pieejams nemainīgi ātrs savienošanas laiks vienas līdz trīs sekunžu robežās, kas vairumā gadījumu nodrošina tūlītēju galalietotāju savstarpējās saziņas sākšanu.
Runas pārraides kvalitātes mērījumu rezultāti gan fiksētā "Tet", gan visu mobilo operatoru tīklos galvenokārt atbilst teicamas runas pārraides kvalitātes novērtējumam.
Vienlaikus "Tet" neatkarīgi no apdzīvotās vietas tipa vairākus gadus galalietotājiem nodrošina stabili ātru savienošanas laiku un teicamu runas pārraides kvalitāti, pauž Tauniņš.
Arī nesekmīgo savienojumu skaits pērn visu uzraudzībā ietverto operatoru tīklos ir saglabājies zemā līmenī, līdz ar to kopumā galalietotājiem ir maza iespēja saskarties ar apgrūtinātu saziņu. Biežāk ar nesekmīgo savienojumu gadījumiem galalietotāji var saskarties vietās, kur nav pieejams vai ir mainīgs balss sakaru pakalpojums, izmantojot "VoLTE" tehnoloģiju.
SPRK izvēlētajās mērījumu vietās mobilā tīklā nav novērota balss sakaru pakalpojuma kvalitātes pasliktināšanās, ņemot vērā, ka 2024.gadā LMT un "Tele2" mobilā tīkla operatori turpināja pakāpenisku 3G tīklu slēgšanu, turpmāk nodrošinot balss sakaru pakalpojumu 4G tīklā, izmantojot "VoLTE" tehnoloģiju.
Vienlaikus joprojām ir vietas, kurās vismaz viena mobilā operatora tīklā ir konstatēta izteikti apgrūtināta saziņas iespēja - ilgs savienošanas laiks, kas pārsniedz 15 sekundes, liels nesekmīgo savienojumu skaits, kas pārsniedz operatoru deklarētās vērtības vai runas pārraides kvalitāti, zemāku par 1,6 ballēm. Taču šādos gadījumos visbiežāk ir pieejams citu mobilo operatoru sniegtais balss sakaru pakalpojums, norāda SPRK.
Turklāt 2024.gadā "Bite Latvija", "Tele2" un LMT 2025.gada sākumā mobilā tīklā sāka darboties "VoWi-Fi" tehnoloģija, kas ļauj galalietotājiem veikt izsaukumus vietās, kur mobilā operatora tīkls ir nestabils vai nav pieejams, izmantojot saderīgu galiekārtu un noteiktā vietā pieejamo bezvadu interneta tīklu. Līdz ar to secināms, ka kopumā galalietotājiem ir nodrošināta iespēja izvēlēties sev piemērotāko pakalpojumu, pauž SPRK.
Regulatorā arī norāda, ka gadījumos, kad mērījumu laikā kāda operatora tīklā tika novērota netipiski zema balss sakaru pakalpojuma kvalitāte, SPRK nekavējoties informēja attiecīgo operatoru par konstatētajām neatbilstībām.
Tāpat SPRK norāda, lai gan SPRK veic balss sakaru pakalpojuma kvalitātes mērījumus brīvi izvēlētās vietās, iespējami vienmērīgi aptverot dažāda tipa apdzīvotas vietas, ir jāņem vērā, ka katrā konkrētā vietā vai teritorijā, kur galalietotājs var sagaidīt balss sakaru pakalpojuma pieejamību, faktiskā balss sakaru pakalpojuma kvalitāte var būt mainīga un atšķirties no SPRK iegūtajiem rezultātiem.