Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +5 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 24. janvāris
Krišs, Eglons, Ksenija, Egle

Arheoloģijas triumfa maršs. Ceļojums uz Seno Ēģipti caur Ņujorku

Visa opera ir kā hitu izlase. Sestdien, 25. janvārī, Rīgas kinoteātrī Forum Cinemas tiešraidē no Ņujorkas Metropoles operas būs skatāms Džuzepes Verdi Aīdas jauniestudējums ar soprānu Endželu Blū galvenajā lomā

Uz skatuves nolaižas arheologs, viņam galvā ir cepure kā Indianam Džonsam. Viņš aplūko senā ēģiptiešu tempļa drūmo, vāji apgaismoto iekštelpu un notrauc putekļus no kāda priekšmeta. Pēkšņi skatam paveras kapeņu sienas, kas izrotātas ar košiem hieroglifiem. Tā sākas Džuzepes Verdi Aīdas jauniestudējums Ņujorkas Metropoles operā. To ir sagatavojis teātra muzikālais līderis kanādiešu diriģents Janiks Nezē-Segēns un amerikāņu režisors Maikls Meiers. 

Eģiptologa skices

Aīdas jauniestudējuma pirmizrāde Ņujorkā notika 2024. gada Vecgada vakarā – tradicionāli šis ir viens no galvenajiem sezonas notikumiem Metropoles operā, tikpat grezns kā sezonas atklāšana septembrī. Šoreiz Vecgada vakara svinīgajā pirmizrādē valdīja īpaša gaisotne – jaunā Aīda teātra repertuārā ir nomainījusi monumentālo, publikas iemīļoto režisores Sonjas Friselas izrādi, kas pēdējos 36 gados nospēlēta 262 reizes.

Sestdien, 25. janvārī, Aīda tiešraidē no Ņujorkas tiks demonstrēta vairāk nekā 1800 kinoteātros visā pasaulē, ieskaitot arī Rīgas Forum Cinemas. Tā būs 1199. Aīdas izrāde Metropoles operas vēsturē kopš 1886. gada – šī ir otrā visbiežāk atskaņotā opera šajā teātrī. Pirmajā vietā ir Džakomo Pučīni Bohēma – tā šeit ir skanējusi 200 reižu vairāk nekā Aīda. Piecniekā ir arī Traviata, Karmena un Toska.     

Režisora Maikla Meiera Aīdas interpretāciju ir iedvesmojis Kairā dzīvojušais franču eģiptologs Ogists Mariets (1821–1881). Viņš tiek uzskatīts par Aīdas scenārija autoru – Ogista Marieta radītā sižeta skice uz četrām lapaspusēm esot kļuvusi par atskaites punktu operas libreta sacerēšanai (libreta autors ir Antonio Gislanconi). Ogista Marieta sasniegumu vidū ir gan nozīmīgi arheoloģiskie atradumi, gan Ēģiptes muzeja dibināšana Kairā. Jaunajā izrādē līdzās pazīstamajiem Verdi operas personāžiem darbojas XX gadsimta sākuma arheologu grupa – tā atklāj kapenes, kuras cilvēki nav redzējuši tūkstošiem gadu. Iepazīstoties ar dārgumiem, arheologi iztēlojas faraonu valdīšanas laiku, un šajā procesā atdzīvojas Aīdas sižets. 

Apsēstība ar piramīdām

Režisoru Maiklu Meieru dēvē par Brodvejas izrāžu veterānu. Metropoles operā viņš ir iestudējis Verdi Rigoleto un Traviatu, kā arī divus mūsdienu komponistu darbus – Niko Mjūlija Mārniju un Žanīnas Tesori Piezemēto. Režisors apzinās, ka no Aīdas skatītāji gaida žilbinošu vērienu un krāšņumu, – likmes ir augstas. Iekšēji viņš ir samierinājies ar domu, ka jebkuru nomaiņu publika var uztvert skeptiski. "Arī man ļoti patīk iepriekšējais Aīdas iestudējums, bet es jūtu, ka mēs spējam piedāvāt tikpat aizraujošu izrādi, turklāt ar dažiem elementiem, kādi nebija pieejami 1988. gadā. Mēs nemēģinām no jauna izgudrot riteni. Mēs vienkārši vēlamies izmantot jaunus līdzekļus, lai apliecinātu cieņu Aīdai – šim neparastajam eposam, kura centrā ir skaists, ļoti personisks stāsts," apgalvo Maikls Meiers. 

Aīdas sagatavošanās procesā režisors atcerējās savu bērnības apsēstību ar Seno Ēģipti, Tutanhamonu, piramīdām, mūmijām un arheoloģiju un vēlējās piešķirt uzvedumam brīnuma un piedzīvojuma sajūtu. Šajā iestudējumā Aīdas tradicionālie vizuālie tēli – kapenes, statujas un kolonnas – ir apvienoti ar digitālajām projekcijām un animāciju. "Es gribēju, lai hieroglifi atdzīvotos," piebilst Maikls Meiers. Dzīvnieku šajā izrādē nav.   

Aīda tika pirmizrādīta 1871. gada 24. decembrī Kairas operā, un arheologs Ogists Mariets uzraudzīja dekorāciju un kostīmu veidošanu (Eiropas pirmizrāde notika Milānā 1872. gada 8. februārī). Metropoles operā tapušā jauniestudējuma kostīmu māksliniece Sūzena Hilfertija ir ņēmusi vērā Ogista Marieta skices. Videoprojekcijas, kas atdzīvina senās kapenes, ir radījusi dizaina studija 59 Productions

Delikātuma spēks

Aīdas lomu atveido amerikāņu soprāns Endžela Blū, kura Metropoles operā jau ir tēlojusi Violetu Traviatā, Mimī un Mizeti Bohēmā, Mikaēlu Karmenā, Liu Turandotā un Magdu Bezdelīgā, kā arī bijusi dzirdama Džordža un Airas Gēršvinu operā Porgijs un Besa, Terensa Blanšāra operā Uguns, ieslēgta manos kaulos un Osvaldo Golihova operā Ainadamar. Endželas Blū repertuārā ir arī titulloma operā Toska, kurā viņa ir dziedājusi Ēksanprovansas festivālā, Londonā, Vīnē, Santafē un Losandželosā. Sanfrancisko Endžela Blū debitēja Leonoras tēlā Trubadūrā. Aīdas partijas vokālo prasību izpilde ir dabisks solis viņas attīstībā gan uz skatuves, gan ārpus tās. "Viss, kas ir noticis manā dzīvē, ir licis manai balsij augt un mainīties. Es nezinu, kā nošķirt dzīvi no dziedāšanas," saka Endžela Blū. "Es vēl tikai iepazīstos ar Aīdu, bet jau apzinos, ka viņa ir līdzīga man. Es saprotu viņas attiecības ar tēvu. Man bija ļoti cieša saikne ar tēti, un pat tagad, kad viņa vairs nav, man joprojām rūp, ko viņš par mani domātu," uzsver dziedātāja.

25. janvārī kopā ar Endželu Blū izrādē piedalīsies lieliski mākslinieki. Karavadoni Radamesu, kuru mīl gan Etiopijas valdnieka meita verdzene Aīda, gan Ēģiptes faraona meita Amnerisa, tēlos poļu zvaigzne Pjotrs Bečala, kura repertuārā ienāk arvien vairāk varoņtenora lomu (piemēram, viņš iespaidīgi dzied titulpartiju Riharda Vāgnera Loengrīnā). Amnerisas lomā iejutīsies rumāņu mecosoprāns Judīte Kutaši, Aīdas tēva Amonasro lomā – amerikāņu baritons Kvinns Kelsijs.

Aīda atgriezīsies uz Metropoles operas skatuves pavasarī, kad solistu ansamblī būs dažas izmaiņas. 27. aprīlī, 1., 5. un 9. maijā Amnerisas lomā Ņujorkā būs dzirdama Elīna Garanča. Metropoles operas publika pēc viņas jau ir noilgojusies – latviešu prīma uz šīs skatuves nav kāpusi kopš 2020. gada. Elīnas Garančas partneri Aīdā būs Endžela Blū un enerģiskais amerikāņu tenors Braiens Džeids. 

Aīdas jauniestudējumu diriģē Janiks Nezē-Segēns. Viņu šajā Verdi partitūrā piesaista ne tikai grandiozitāte, bet arī delikātums un intimitāte: "Aīda ir pazīstama ar savām slavenajām melodijām, ikoniskajām ārijām un ansambļiem – visa opera ir kā hitu izlase. Pašā vidū ir triumfa maršs, taču operas paradokss un ģenialitāte slēpjas faktā, ka, izņemot šo ainu, kurā svinīgi tiek sagaidīts kara uzvarētājs Radamess, Aīda, iespējams, ir visintīmākā Verdi opera. Verdi mūzikā prot pateikt to, ko vēlas, neizmantojot pārāk daudz līdzekļu un nepārspīlējot." Šo līdzsvaru savā interpretācijā cenšas panākt arī Endžela Blū. "Solistei, kura atveido Aīdu, ir jāspēj dziedāt forte un ar pilnu jaudu, bet ir jāsaprot arī pianissimo spēks," ir pārliecināta māksliniece.

Aīda
Ņujorkas Metropoles operas izrāde
Kinoteātrī Forum Cinemas 25.I plkst. 19.30 (tiešraidē), 29.I plkst. 18.30 (atkārtojumā)
Biļetes forumcinemas.lv EUR 22,10–26 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja